Priorytetowym połączeniem dla Polski północno-wschodniej powinna być droga ekspresowa S16 Mrągowo – Ełk – powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec. Ministerstwo planuje też poprawiać drogę krajową nr 8, choć, jak zaznaczył przedstawiciel resortu, po wybudowaniu Via Baltiki ruch na tej trasie istotnie zmalał.
Podczas trwającego posiedzenia Sejmu wiceminister infrastruktury odpowiadał na pytania posłów dotyczące dróg w Polsce północno-wschodniej, w tym ewentualnej budowy ekspresowej trasy nr 8 Białystok – Suwałki.
Stanisław Bukowiec przypomniał, że o korytarzach drogowych na Podlasiu mówi się od początku akcesji Polski do Unii Europejskiej, a najgłośniejsza w tej dyskusji była budząca kontrowersje obwodnica Augustowa. Jej przebieg przez tereny cenne przyrodniczo doprowadził do konfliktu z Komisją Europejską i zablokowania środków unijnych. – Z uwagi na te doświadczenia zakładano, że w tym rejonie powinien powstać jeden przebieg drogi ekspresowej – stwierdził wiceminister. – Pomimo powyższego poprzedni rząd wprowadził do rządowego programu budowy dróg krajowych najpierw realizację drogi ekspresowej S16 na odcinku Ełk – Knyszyn, a w 2023 roku również drogę ekspresową S8 Białystok – Suwałki – Knyszyn – Raczki – dodał Stanisław Bukowiec. Ta decyzja, jak stwierdził, usankcjonowała budowę na terenie Podlasia dwóch wysokoprzepustowych dróg bez przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, czego wymagało prawo krajowe i europejskie. Ten fakt, jak wskazał wiceminister, także nie umknął uwadze Komisji Europejskiej, co ponownie zagroziło utratą środków.
Odnosząc się do planów powiedział: – Połączeniem priorytetowym powinno być połączenie drogi ekspresowej S16 Mrągowo – Ełk. To ten ciąg drągowy ma najważniejsze znaczenie dla układu drogowego Polski północno-wschodniej.
Poinformował, że po otwarciu drogi ekspresowej S61 na drodze S8 w kierunku Białegostoku notowane są znaczące spadki natężenia ruchu – sięgają one nawet 40 – 50 proc. Mimo że, jak zauważył, ruch z ósemki w znacznej mierze przeniósł się na Via Baltikę, „wolą rządu jest rozwój podstawowej sieci drogowej”. – Została podjęta decyzja o skierowaniu do realizacji drogi dwujezdniowej w ciągu drogi krajowej nr 8, natomiast w korytarzu drogi krajowej nr 65 rozpatrzymy możliwość poprawy bezpieczeństwa poprzez budowę obwodnic kluczowych dla miejscowości np. Grajewo czy Mońki – poinformował wiceszef resortu infrastruktury.
Wyświetl większą mapę
Te założenia mają być poddane analizie i ewentualnie potwierdzone w toku prac projektowych. Bezpieczeństwo na ósemce pomiędzy Białymstokiem a Augustowem mają też poprawić już realizowane inwestycje, jak obwodnice Sztabina, Suchowoli i Białobrzegów. Obwodnica Suchowoli ma być oddana do ruchu za dwa tygodnie, a obwodnica Sztabina w bieżącym kwartale. Obwodnica Białobrzegu powinna być gotowa w roku 2028.
- Tym samym powstanie nowy ciąg drogi krajowej nr 8 o znacznie wyższych parametrach technicznych niż obecnie – podsumował wiceminister.